Ironman 70.3 Jönköping

Hej!

Nu har jag gjort min debut i Ironman-sammanhang i Jönköping förra helgen på jag körde en halv Ironman (även kallad Ironman 70.3 då det är distansen i miles). 

Helgen började på fredagen när jag körde Vansbrosimningens "Öppen Älv" vilket kan liknas vid Vasaloppets Öppet Spår. Jag hade hellre kört riktiga Vansbrosimningen men av logistiska själ för att hinna till registreringen i Jönköping var jag tvungen att köra på fredagen. Starten gick kl 15, så vi åkte upp på morgonen samma dag. Jag startade först av alla vilket var bra på ett sätt då jag slapp trängsel och att simma om folk, men negativt i den bemärkelsen att jag fick simma ensam större delar av loppet och inte kunde utnyttja draghjälpen man får av att ligga bakom någon. Första 2 km simmade jag på i vad jag trodde var ett bra tempo. Efter svängen in i Västerdalälven med ca 800 meter kvar hamnade jag bakom Gunilla som jag känner. Jag kunde ligga bakom henne utan problem men hade inte kraft nog att gå om så höll mig där och kom i mål på 45:03 vilket var en liten besvikelse då det var 15 sek sämre än förra året och jag vet att jag är snabbare i år. Men tror mycket berodde på att jag körde Öppen Älv och inte startade i seedad startgrupp som förra året. Men men, det kan inte alltid gå prefekt. Efter målgång var det bara att hoppa in i bilen och åka iväg till Jönköping.

På lördagen i Jönköping körde cyklade jag först cykelbanan till och med första vätskekontrollen (ca 22 km), därefter åkte vi bil resten av cykelbanan för att kolla in den. Väldigt fin bana med mycket upp och ner. Framförallt första halvan var mycket uppför. Efter det sprang jag ett varv runt löpbanan. Den var platt och fin med ungefär hälften grus och hälften asfalt/kullersten. Resten av dagen gick åt till att registrera mig, fixa med all utrustning och checka in cykeln. 

På tävlingsmorgonen gick jag först till växelområdet för att lämna de sista grejerna i påsarna och pumpa däcken på cykeln och sedan bar det av till simstarten. Precis när jag skulle sätta på mig våtdräkten så började det regna...men våtdräkten är varm så det störde inte så mycket. Loppet gick sedan ungefär såhär:

Stabil simning, kanske ingen supertid men tror banan var lite lång och hittade bra fötter att följa till skillnad mot i Vansbro. Jag sparade mycket energi på det och var pigg när jag kom upp ur vattnet.

På cyklingen var planen att köra hårt första halvan som var uppför där jag vet att jag är stark. Bitvis regn och stark vind men jag kände mig bra hela vägen och kunde spara benen lite utför på slutet.
Ut på löpningen kändes det rätt bra från början. Planen var att hålla ca 3:50/km och se hur länge det räckte. Det gick till och med lite fortare än så och kändes lätt hela vägen. Kilometerna rullade på fort och helt plötsligt var jag i mål. 1:19 på halvmaran och endast slagen av 10 av proffsen på löpningen, så det är jag mycket nöjd med det. Totaltiden blev 4:23 vilket räckte till en tredjeplats i min åldersgrupp (25-29 år).

Tack vare placeringen kvalade jag till VM i halv Ironman på Nya Zeeland i november 2020. Mitt mål är fortfarande att i Kalmar kvala till VM på fulldistans som går på Hawaii, men detta var en trevlig bonus och det blir en kul resa att se fram emot nästa höst. Tävlingen går på nordön i en stad som heter Taupo. Jag var på Nya Zeeland förra året men då bara på sydön så det blir kul att även se nordön. 

Träningen den här veckan har varit lugn, men har bl.a. fått in tre mycket bra simpass, så det verkar som om att jag fick en liten formboost av simningen i Vansbro och Jönköping. Imorgon börjar sista tre veckorna med riktig träning inför Kalmar. Planerar att köra mycket mängd sedan de två sista veckorna toppa formen med bara lätt träning. Åker till Kalmar imorgon och tänkte cykla banan där på tisdag och även simma och springa. Blir bra att ha koll på banan innan så att jag vet vad som väntar den 17:e augusti. Kan även bli ett par träningstävlingar innan Kalmar men fokus nu är sista träningen. Återkommer med status veckan innan loppet tänkte jag. På återhörande!

Efter målgång i Vansbro.

Växelzonen dagen innan start.

 Ute på löpningen.

Prisutdelningen på kvällen.

Efter prisutdelningen vid Munksjön. 



Kommentarer

Populära inlägg