Skidtester och formtoppning inför Vasaloppet

Hejsan!

Idag är det exakt en vecka kvar tills att det är dags för 9 mil i fäders spår. Som jag skrev förra veckan har den här veckan gått ut på att träna lite mindre men med fokus på bra kvalitet. Jag har även ägnat veckan åt att testa mina sidor för att kunna välja rätt par nästa söndag.

I veckan har jag utöver skidåkning tränat ett cykelpass, ett simpass och två löppass. Skidpassen har sett ut enligt följande:
  1. Onsdag: Intervaller med Västerås XC Ski. Blandat korta och långa intervaller. Kändes bra men kanske lite väl isiga spår för min smak. Blir nästan lite för lättåkt och för mig som fortfarande inte är så stabil på skidorna blir det nästa mer fokus på balans än att trycka max. Men även det är bra träning. Västerås XC Ski är en träningsgrupp för skidåkare som bor i Västerås och som kör gemensamma intervallpass och träningstävlingar. Har börjat kört med dem i vinter och det har gjort väldigt mycket för min utveckling att köra intervaller med andra som är snabbare än en själv. 
  2. Fredag: Fredagar innebär "EnviFys" vilket innebär en timmes gemensam träning med kollegorna på arbetstid. Eftersom det bara är en vecka kvar till Stafettvasan blev det givetsvis skidor denna vecka. Vi körde vid Vebdobacken som denna dag bjöd på grymt fina spår och strålande sol. Jag körde 20 km i "Vasaloppsfart" med fokus på en bra och effektiv stakteknik uppför i backen på varje varv. När man stakar uppför är det viktigt att anpassa tekniken och korta ner stavtaget och öka frekvensen samtidigt som man kommer upp högt över stavarna i varje stavtag. Fick till det riktigt bra i fredags tyckte jag. Nu hoppas jag att jag får till det lika bra nästa vecka!
  3. Lördag: Igår körde jag ca 4 mil lugn distans i Sätra. Lade dock in 12 st impulser under passet. Impulser är kort sprintar i maxfart. Jag brukar räkna till 15 stavtag där jag kör all-in innan jag återgår till normal distansfart. Det är ett bra tips att lägga in ett antal impulser i vanliga distanspass för att få in lite explosivitet i träningen och öva teknik i högre fart. 
I samband med passet igår körde jag även lite skidtester. Jag hade vallat alla mina tre par exakt lika med flytande glidvalla (ett bra sätt att valla på om man inte vill lägga ner så mycket tid, dock sitter valla inte kvar lika långt). Jag körde en tredjedel av passet var med varje skidpar och jämförde känslan. Därefter körde jag glidtester där jag gled i en backe och noterade hur långt jag kom. Mina äldsta och klart billigaste skidor vann överlägset både i åkkänsla och glidtesterna... konstigt hur det funkar det där... Men nu vet jag iallafall att om väderprognosen inte slår om helt närmaste dagarna så blir det mina gamla trotjänare på Vasaloppet även i år.

Nästa vecka väntar ännu lättare träning sedan är det dags för Stafettvasan med EnviLoop på fredag där jag kör sistasträckan (19 km) och sedan på söndag smäller det! Hade det bra så hörs vi antingen på lördag med en kort update eller Vasaloppet med en "Race Report". 

Onsdagsintervaller med Västerås XC Ski

Stakteknik i backe på Vedbo

Skidtester i Sätra

Det troliga valet till Vasaloppet




Kommentarer

Populära inlägg