Hallsta Triathlon och Vätternrundan

Hallå där!

Nu är jag tillbaka på bloggen! Sedan sist har jag kört två tävlingar som jag tänkte skriva lite om här.

Efter Göteborgsvarvet vart det en hård träningsvecka, kanske att jag gick på lite väl hårt direkt då benen och framförallt framlåren var rejält slitna efter 21,1 km asfalt i högt tempo. Så det var blandad känsla veckan efter varvet, vissa bra pass och vissa sega pass där jag inte fick upp pulsen och benen sa ifrån. Även veckan innan Hallsta vart rätt hårt då vi på torsdagen hade genrep inför Vätternrundan i Motala och cyklade 21 mil i stormvindar och hög fart...med andra ord var jag högst osäker på hur det skulle gå på söndagen när det var dags för Hallsta Triathlon på olympisk distans. Såg dock loppet mest som träning i att köra triathlon då detta var mitt andra någonsin (har bara kört Hallsta förra året innan).

Till loppet: Simningen gick bra, var 13:e man upp ur vattnet totalt vilket var bättre än väntat. En strulig växling då ena cykelskon inte gick att spänna åt... tappa en del tid där, ut som 15:e.

Cyklingen var svår med tre vändpunkter per varv (fyra varv) och en massa svängar, inte min starka sida, men gick ändå okej. In som 8:a. Bättre andra växling men ändå mycket sämre än de som är snabba...


Löpningen börja segt men sen kändes det bättre och bättre. Jag hade 20 sekunder bättre andra varv och jag sprang upp mig till 4:e plats. 


För att summera: Nöjd med dagen, benen kändes bra trots en hård och lång cykling på torsdagen. Bra simning, dåliga växlingar, okej cykling och bra sista halva på löpningen. Till Jönköping (halv Ironman den 7:e juli) ska jag träna på växlingar (hade varit klar 2:a om jag växlat lika fort som de som var före mig, men det är ju en del av sporten så bara att öva), träna mer tempo efter att Vätternrundan är check och köra fler brickpass. 


Loppet var en mycket bra erfarenhet inför kommande triathlon i sommar, detta var som sagt bara mitt andra nånsin, så nu är det bara att finslipa på detaljerna till nästa lopp!


Efter Hallsta väntade två veckor med fokus på racercykel. Fick till ett par bra intervallpass med bra tryck i benen och ett långpass på 21 mil med Magnus i 30 graders värme där vi båda höll på att avlida av värmeslag och vätskebrist. Passet visade sig såhär i efterhand vara en bra erfarenhet inför stundande Vätternrunda. 


Jag och Johan åkte ner till Motala på fredagen med hans husbil. Jag hade som vanligt teknikstrul och fick akut-byta däck i Motala på fredagskvällen...Så var mer nervös för att få punka än för att det skulle bli jobbigt att cykla...kanske var det bra, för hade jag vetat hur jobbigt det skulle bli hade jag nog vart nervös...


På lördagen samlades vi med gruppen redan vid kl 9 för taktikgenomgång och fotografering. Många verkade laddade. Det var dock riktigt varmt redan nu och efter samlingen drog vi tillbaka till husbilen för att fixa det sista med vätska och energi innan start. Därefter rullade vi ner till torget för start. Själva racet gick ungefär så här:


Det var varmt och jag hade hög puls från start men benen var bra. Flöt på bra i gruppen ner till Jönköping med över 45 km/h i snitt. Efter första stoppet börja ena motorn (vi hade delat upp gruppen i två "motorer" som skiftade var 15:e minut) tröttna och vi tappar fart så vi slår ihop till en klunga. Vi höjer farten igen men många börjar bli slitna. Jag har fortsatt hög puls men benen känns bra även om värmen sliter. Efter stopp nummer två i Karlsborg är vi inte många kvar i rotationen. Men vi kommer ikapp en stor grupp men blandat folk som släppt framförvarande grupper och en annan sub 7 grupp som startat innan oss. Vi får med några starka, bl.a. några som släppt från gruppen som körde för att slå rekordet. Efter vi blivit en mixad grupp så trissas farten upp. Jag känner av värmen och har slarvat med dricka på slutet så jag försöker få i mig lite extra vätska och gels och andas lite. Det går fortsatt hårt men jag börjar känna mig bättre igen med tre mil kvar. Sista tre är det mer likt en tävlingsklunga där det körs lite blandat belgisk kedja, lite blandat på ett led. Jag har inga problem att gå med och kan gå fram och trycka lite då och då. Inser att vi kommer klara sub 7 med 15 km kvar så länge inget oförutsett händer, så jag kan till och med njuta lite sista milen. Vi kommer in på 6:54! Vi är kanske 15 från laget med. Efteråt har jag ont som fan i ryggen, men det känns sjukt kul att ha klarat sub 7! Jag hade en snittpuls på 148 i nästan 7 timmar. Det har jag aldrig haft ens på ett kort pass på cykel tror ja... Måste vart värmen, koffeinet och adrenalinet!


Efter Vättern tog jag ett par lugna dagar innan jag fått till några bra pass denna vecka. Framförallt två pass på tempocykel som känts bra och tre bra simpass, inklusive 5000 meter i Vad-gropen igår med mycket bra känsla. Nu väntar öppen älv (Vansbrosimningen) nästa fredag då jag "måste" köra klassikerna nu när jag fick till en så bra cykeltid ;) . Direkt efter Vansbro åker jag ner till Jönköping för en halv Ironman på söndagen. Ska bli kul och ett bra genrep inför Kalmar! På återhörande!



På väg på växling till cykling.


Ute på cyklingen.

 På väg in mot mål.

 Lagbild innan start på Vätternrundan.

 Fokuserad
Bara ca 22 mil kvar här...

Kommentarer

Populära inlägg