Inför Göteborgsvarvet

Hejsan!

Nu är jag tillbaka med ett nytt inlägg. Sedan sist har jag fortsatt träna på men även fått in två löptävlingar och ett testlopp på triathlon olympisk distans.

Vi börjar med testloppet som jag körde på Valborg. Körde exakt samma test förra året på Valborg så tänkte att det blir en bra värdemätare för att se vart jag står. Började med 1500m simning på löga(inne). Lyckades simma 2 min och 20 sek snabbare än förra året vilket var ett skönt besked. Kul att se att den regelbundna (om än bara 1-2 pass per vecka) simträningen i vinter gett resultat. Efter det var det dags för cykel. Körde rytternevägen tor (40km) med 39,0 km/h i snitt. Förra året hade jag 36,5 km/h. I år hade jag tempocykel så det ska ju göra en del men tyckte det kändes bra och jag kunde trycka på bra i den något obekväma sittställningen. Det hade regnat så var blött på vägen vilket gör det lite långsammare så är nöjd. Efter det sprang jag 10 km på 36:40 vilket var ca minuten bättre än förra året och det kändes kontrollerat. Ett mycket bra formbesked med andra ord.

Förra lördagen var det sedan dags för Varvetmilen i Eskilstuna. Snabb och bra bana där jag kände mig lätt i benen. Fick en bra rygg att hänga i princip hela loppet och vi kom tillslut in på samma tid även om han var nån tiondel före. Tiden blev 33:54 vilket var 41 sek bättre än i Uppsala och hade en betydligt bättre känsla. Idag var det sedan dags för hemmatävling, Mälarenergi Stadslopp. Det var en ny bana med mycket svängar, kullersten och en rejäl backe. Hade bra rygg fram till 5 km men tappa den tyvärr där. Vart en jobbig andra halva men höll ihop det hyfsat. Kom in på 34:04 så ändå okej tid men lite sega ben idag. Men huvudmålet för denna löparvår är Göteborgsvarvet om en vecka och det brukar vara bra med ett lite halvsegt genrep (Engelbrektsloppet gick ju skit i vintras men sen gick ju Vasan grymt bra) inför huvudmålet. Kommande vecka blir mycket lugn. Har kört på med mycket mängd trots mer kvalitet i from av tävlingar (cykla bl.a. två 20 mil pass förra veckan) så nu blir det viktigt att ta det lugnt inför Varvet. Återkommer med en race report från Varvet.

 10x400m på vallen. Svårslaget med sommarkvällar här!
 Långpass med Magnus och Andreas.
 Sub 7 träning med laget i Västerås.
 Tempointervaller med bröderna Wikström.
Varvetmilen i Eskilstuna på 33:54. 



Kommentarer

Populära inlägg