Göteborgsvarvet

Här kommer en s.k. race-report från Göteborgsvarvet:

Jag anlände till Göterborg redan på torsdag kväll (eller snarare natt eftersom tåget såklart vart försenat...). Jag var på jobb i bl.a. Kalmar under veckan (där jag hann med och testa löpbanan för Ironman, det var bra och snabb så kan gå fort där om man har något kvar i benen efter cyklingen...) så jag tog tåget därifrån. På fredagen hade jag ett jobbmöte i Kungälv på förmiddagen sen körde jag en klassisk "dagen-innan-tävling-jogg" innan Pappa anlände till hotellet. Därefter gick vi och hämtade nummerlapparna på mässan som var i samma byggnad som hotellet (Gothia Towers, kan rekommenderas!). På kvällen åt vi pasta på restaurang i närheten av hotellet sen hände det inte så mycket mer den dagen.

På lördagen åt vi en sen frukost och tog sedan spårvagnen till Slottsskogen där starten gick. Vädret var i princip optimalt för långlopp. Ca 16 grader och molnigt men inget regn. Värmde upp typ som vanligt inför millopp och benen kändes bra. Ställde mig långt fram i starten och även om det var lite trångt första hundra meterna så kom jag iväg bra.

Det kändes bra inledningsvis men jag var osäker på hur jobbigt det skulle känns med tanke på att jag inte är van vid att springa halvmaraton så jag försökte ändå hålla igen lite. Jag hade hoppats på att springa på 1:15 om allt stämde, vilket innebär 3:33 min/km. Vid 5 km låg jag ca 10 sek före den tiden men det kändes kontrollerat. Efter 5 km passeringen gick det först utför och sedan var det platt en lång stund. Passerade milen på 35:13, så fortsatt under tänkta snittfarten. Tänkte här att jag bara ska "flyta" på till 15 km med en bra känsla och förhoppningsvis kunna trycka på lite efter det. Kändes fortfarande bra och även om jag tappade lite fart tog jag placeringar. Uppför avenyn kände jag mig stark och det var inte alls så jobbigt som alla sagt innan. Efter typ 18 km slutade jag oroa mig för att jag skulle "vägga" och vid 20 km såg jag att jag kunde komma under 1:15 om jag ökade lite vilket jag gjorde och jag kom in på 1:14:55. Det är jag sjukt nöjd med! Hade trott att 1:15 skulle bli svårt på förhand och hade varit nöjd med 1:15:59 men nu gick det till och med under 1:15.

Efter målgången gick jag tillbaka till tältet där vi hade väskorna. Jag joggade ner lite och käkade kexchoklad innan jag satte mig på läktaren och tittade på när Pappa gick i mål på 2:06, vilket var bättre än han hade förra året så även han var nöjd! På kvällen åt vi en god middag och firade ett lyckat lopp. Göteborgsvarvet var riktigt kul och det kommer jag köra fler gånger!

Den här veckan har jag kört hårt med fokus på cykel. Nästa helg väntar Hallsta Triathlon (olympisk distans) och sedan är det bara två veckor kvar till Vätternrundan 🚴🚴🚴

Starten

 Ungefär halvvägs.

 Upploppet

Efter målgången. 

Kommentarer

Populära inlägg