Vasaloppet

Hallå där!

Nu är Vasaloppshelgen över för det här året. Det blev en mycket lyckad historia för min och Team EnviLoops del.

Helgen började i fredags när vi körde stafetten med våra två lag från EnviLoop. Det var strålande sol, någon minusgrad och supersnabba och fina spår, helt optimala förutsättningar för skidåkning d.v.s! Loppet gick kanonbra för båda våra lag där lag 1 kom på 102:a plats och lag 2 på ca 600:e plats av 2500 lag. Jag själv åkte sista sträckan från Hökberg in i mål. Kändes mycket bra och försökte spara någon procent även om det var svårt när tävlingsadrenalinet pumpade. Åkte in på typ 50 min blankt och snitta strax över 2:30 min/km. Så fort har jag aldrig åkt på skidor förut och hade 10 min bättre tid än förra året på samma sträcka. Tillskriver ungefär 5 min föret och resten till att jag blivit mycket bättre i år. Fredagen var sammanfattningsvis grym med bra väder, bra spår och bra prestationer från lagen!

På lördagen vaknade vi i Tällberg innan vi åkte vidare till Sälen där vi lämnade in skidorna för vallning hos Vasa Center. Därefter åkte vi till" "campingen" och mötte upp Tomas med husbilen. Vi bodde ca 800 meter från starten vid Sälens IF:s skidstadion. Kunde inte hålla mig utan åkte 20 min lugnt och sedan sprang jag även 20 min och kollade in startbacken och mässan. Efter det var det lite fix med utrustning m.m. innan vi gick och la oss vid halv 10 tiden.

Gick upp vid kl 4 på "gameday" och gick och köade för att lägga ut skidorna. Sedan tillbaka för att äta frukost och hämta stavarna och det övriga jag skulle ha med mig till starten. Därefter gick jag tillbaka till starten ungefär en timme innan start. Över till själva loppet:

Om vädret var optimalt för skidåkning på fredagen var det raka motsatsen på söndagen. Kraftigt snöfall och motvind hela loppet vilket inte borgade för några snabba tider...Stod i femte raden i led 2 på högersidan vilket verkar vart en bra startposition för hittade en bra väg i backen och kunde gå nästan fritt och kände mig stark. Vurpade efter en mil i lössnön men all utrustning klarade sig men tappade några placeringar där. Strax efter det tappade jag min ena lins i vinden och fukten. Är i princip blind utan så vart lite orolig för såg bara på ena ögat. Vande mig dock med det efter ett tag och fortsatte att känna mig stark. Tog placeringar uppför och låg bara med i klungor på platten. Vart trött med 15 km kvar men höll ihop det bra och kom in på 370:e plats (385 totalt). Sjukt nöjd med det! Bättre än jag nånsin hade kunnat hoppas på!

Nu är skidsäsongen över och nu riktar jag full fokus på triathlonträningen. Närmast blir det mycket cykel då jag ska till Mallis på cykelläger 22-31 mars. Var där även förra året och det var grymt att cykla i bergen. Mycket roligare än platta Västmanland. Återkommer med ett cykelfokuserat inlägg nästa vecka. På återhörande!

Lagbild efter en lyckad stafett

Mannen, myten, Gunde

Lugn åkning dan före dan

Startbacken där jag gick starkt

Startgärdet med ca 50 spår i brädd

Medaljen

Kommentarer

Populära inlägg